Prokrastynacja, czyli inaczej dobrowolne odwlekanie planowanego zadania. Kto teraz nie łapie się na tym, że odwleka zrobienie zadania domowego, nauczenie się teorii na kolejną lekcję czy na sprawdzian, a może nawet pracę czy obowiązki domowe. Znajdujemy w sobie wymówki, żeby czegoś nie zrobić. Odczuwamy wtedy chwilową ulgę, przyjemność, że nie trzeba się męczyć. Wysyłane są wówczas sygnały do naszego mózgu – pozytywne emocje – związane z odwlekaniem. W ten sposób tworzymy nawyk odwlekania. Niestety, przyjemność z odwlekania jest chwilowa i jednocześnie złudna. Ponieważ zadanie i tak trzeba zrobić, a jednocześnie poziom dyskomfortu rośnie. Im dłużej odwlekamy, tym trudniej jest się nam zabrać do pracy, bo wydaje nam się, że jest coraz trudniej.
Jaki ma wpływ prokrastynacja na wynik z matury, czy ze sprawdzianów?
- Im bardziej odwlekamy, tym mniej umiemy.
- Im bardziej odwlekamy, tym bardziej zwiększamy w sobie stres i negatywne emocje.
- Im bardziej odwlekamy, tym bardziej się boimy, że nie zdążymy.
W badaniach przeprowadzonych przez psychologa prof. Timothy’ego A. Pychyla i jego współpracowników 94 proc. Z ponad 9000 respondentów stwierdziło, że prokrastynacja negatywnie wpływa na ich poczucie szczęścia. Ten wynik można tłumaczyć na różne sposoby. Odwlekanie wywołuje stres oraz poczucie winy. Żałujemy, że czegoś nie załatwiliśmy jak należy lub nie zaczęliśmy działać wcześniej, dzięki czemu uniknęlibyśmy związanych z odwlekaniem konsekwencji. Jak możemy sobie pomóc?
Jedną z technik przedstawiła Magdalena Serocka, trener mentalny, w rozmowie, jaką przeprowadziłyśmy kilka dni temu. Fragment tej rozmowy (o odwlekaniu) możesz posłuchać tutaj:
Cały wywiad jest dostępny w Intensywnym Kursie Chemii Online
(jeśli kupisz do 28.01.2021 do godziny 22.00)
Ostatnio dość często mówię i zwracam uwagę na mentalność w nauce. Jest to bardzo ważny temat i niestety pomijany w przygotowaniach do matury. A szkoda, bo gdyby znaczną część czasu przeznaczoną na nieproduktywne przesiadywanie w social media, przeznaczyć na rozwój swoich umiejętności – na przykład produktywności, czy tworzenie pozytywnych nawyków, to efekty nauki byłyby lepsze, a przez to i wyniki.
W nowej odsłonie mojego Intensywnego Kursu Chemii Online oprócz bardzo obszernej wiedzy merytorycznej z chemii (oprócz teorii, połowa kursu to rozwiązywanie zadań!) stawiam duży nacisk na umiejętność szybszej i efektywniejszej nauki oraz na mentalność. Dlatego do kursu zaprosiłam trenera mentalnego – Magdalenę Serocką, żeby pomogła Wam w opanowaniu stresu i negatywnych emocji przed maturą. Opowie o tym, jak się skutecznie motywować i jak sobie radzić z ewentualną porażką, żeby nie była czymś negatywnym, a była dobrą życiową lekcją.
Jeśli nie ma Cię na pokładzie mojego kursu, to śmiało! Wierzę, że dzięki niemu kompleksowo będziesz przygotowana do kursu. A sama matura nie będzie tak straszna, jak ją malują i podejdziesz do niej z pewnością, że wszystkiego się nauczyłaś, ze spokojem, bo wiesz, jak radzić sobie ze stresem.
I będziesz czuła, że to była bardzo dobra decyzja.
Jeszcze raz zapraszam!
PS – Pamiętaj, jest to jedyny taki kurs na rynku, który łączy ze sobą wiedzę merytoryczną z chemii oraz umiejętności zarządzania sobą w czasie i przygotowanie mentalne do matury z chemii! Jeśli naprawdę zależy Ci na wysokim wyniku z matury, to ten kurs jest dla Ciebie!